US ECONOMICS
PHILIPS. REUTERS. 24 DE JULHO DE 2017. Philips vê crescimento de vendas acelerar até fim do ano após melhora nos EUA no 2º tri
Por Bart H. Meijer
AMSTERDÃ (Reuters) - A empresa holandesa de tecnologia de saúde Philips disse esperar que o crescimento das vendas se acelere até o fim do ano, após as encomendas nos Estados Unidos saltarem 9 por cento no segundo trimestre.
O melhor desempenho no seu maior mercado, além de alta de 15 por cento no lucro no segundo trimestre, para 439 milhões de euros, levaram as ações da Philips a subirem cerca de 4 por cento nesta segunda-feira.
A receita trimestral com vendas subiu 4 por cento na comparação anual, para 4,3 bilhões de euros.
O grupo, que separou a divisão de luzes no ano passado para focar em dispositivos médicos e produtos de saúde, advertiu que os mercados seguem globalmente voláteis e que a sua perspectiva geral para 2017 não mudou.
Na Europa Ocidental, as vendas da Philips subiram 8 por cento no segundo trimestre, mas as encomendas caíram 10 por cento. Contudo, o desempenho dos negócios nos Estados Unidos agradou investidores, já que o país responde por mais de um terço da receita do grupo.
Nos EUA, as vendas trimestrais cresceram 4 por cento, no ritmo mais rápido em mais de um ano, recuperando-se da queda de 2 por cento observada no primeiro trimestre.
"Nosso crescimento no fraco mercado norte-americano prova que estamos no caminho certo", disse o presidente-executivo da Philips, Frans van Houten, em entrevista à Reuters.
"De modo geral, ainda há muito incerteza nos EUA, segurando os investimentos de hospitais...mas estamos superando os concorrentes e ganhando participação de mercado", acrescentou o executivo.
Van Houten transformou o conglomerado em fabricante focada em equipamentos de saúde nos últimos cinco anos, vendendo as operações remanescentes de produtos de consumo, além de fazer a cisão da divisão de luzes.
O grupo registrou crescimento de 8 por cento em novas encomendas globalmente e van Houten disse que cerca da metade delas serão revertidas em receita antes do fim do ano. Enquanto isso, a redução de despesas deve continuar melhorando as margens de lucro.
Isso deve permitir uma expansão de 4 a 6 por cento das vendas em 2017, a taxas de câmbio constantes, e a elevação da margem Ebitda ajustada em cerca de 100 pontos-base, de acordo com a empresa.
Por Bart Meijer
DoC. 07/21/2017.U.S. Department of Commerce Issues Affirmative Final Antidumping Duty Determination on Steel Concrete Reinforcing Bar From Taiwan
Today, U.S. Secretary of Commerce Wilbur Ross today announced the affirmative final determination in this antidumping duty (AD) investigation, finding that steel concrete reinforcing bar from Taiwan is being sold in the U.S. market at unfair prices.
The Commerce Department determined that exporters from Taiwan have sold steel concrete reinforcing bar in the United States at 3.50 percent to 32.01 percent at less than fair value based on factual evidence provided by the interested parties.
The Commerce Department will instruct U.S. Customs and Border Protection (CBP) to collect cash deposits from importers of steel concrete reinforcing bar from Taiwan based on these final rates.
“The United States can no longer sit back and watch as its essential industries like steel are destroyed by foreign companies unfairly selling their products in the U.S. markets,” said Secretary Ross. “We will continue to take action on behalf of U.S. industry to defend American businesses, their workers, and our communities adversely impacted by unfair imports.”
In 2016, imports of steel concrete reinforcing bar from Taiwan were valued at an estimated $53 million.
The Rebar Trade Action Coalition filed the case with the Commerce Department on behalf of its individual members:
- Byer Steel Group, Inc., Cincinnati, Ohio
- Commercial Metals Co., Irving, Texas
- Gerdau Armisteel U.S., Inc., Tampa, Fla.
- Nucor Corp., Charlotte, N.C.
- Steel Dynamics, Inc., Pittsboro, Ind.
Enforcement of U.S. trade law is a prime focus of the Trump administration. From January 20, 2017, through July 21, 2017, Commerce has initiated 54 antidumping and countervailing duty investigations – a 40 percent increase from the previous year. For the same time period in 2016, Commerce had initiated 40 antidumping and countervailing duty investigations.
Antidumping laws provide U.S. businesses and workers with an internationally accepted mechanism to seek relief from the harmful effects of dumping unfairly priced products into the United States. Commerce currently maintains 404 antidumping and countervailing duty orders which provide relief to American companies and industries impacted by unfair trade.
The U.S. International Trade Commission (ITC) is conducting an investigation to determine whether or not the domestic industry is harmed by imports of steel concrete reinforcing bar from Taiwan. The ITC is currently scheduled to make its final injury determination on or before September 5.
If the ITC makes an affirmative final injury determination, Commerce will issue an antidumping order. If the ITC makes a negative final injury determination, the investigation will be terminated and no order will be issued.
The U.S. Department of Commerce’s Enforcement and Compliance unit within the International Trade Administration is responsible for vigorously enforcing U.S. trade laws and does so through an impartial, transparent process that abides by international law and is based solely on factual evidence.
Foreign companies that price their products in the U.S. market below the cost of production or below prices in their home markets are subject to AD duties.
In fiscal year 2016, the United States collected $1.5 billion in duties on $14 billion of imported goods found to be underpriced or subsidized by foreign governments.
Fact sheet: http://enforcement.trade.gov/download/factsheets/factsheet-taiwan-steel-concrete-reinforcing-bar-ad-final-072117.pdf
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IMF. July 24, 2017. A Firming Recovery
A building in Tokyo, Japan. The global recovery is on a firmer footing, with growth revised up for Japan, the euro area, China, and for emerging and developing economies more generally (photo: Issei Kato/Reuters/Newscom)
The recovery in global growth that we projected in April is on a firmer footing; there is now no question mark over the world economy’s gain in momentum.
As in our April forecast, the World Economic Outlook Update projects 3.5 percent growth in global output for this year and 3.6 percent for next.
The distribution of this growth around the world has changed, however: compared with last April’s projection, some economies are up but others are down, offsetting those improvements.
Notable compared with the not-too-distant past is the performance of the euro area, where we have raised our forecast. But we are also raising our projections for Japan, for China, and for emerging and developing Asia more generally. We also see notable improvements in emerging and developing Europe and Mexico.
Where are the offsets to this positive news on growth? From a global growth perspective, the most important downgrade is the United States. Over the next two years, U.S. growth should remain above its longer-run potential growth rate. But we have reduced our forecasts for both 2017 and 2018 to 2.1 percent because near-term U.S. fiscal policy looks less likely to be expansionary than we believed in April. This pace is still well above the lacklustre 2016 U.S. outcome of 1.6 percent growth. Our projection for the United Kingdom this year is also lowered, based on the economy’s tepid performance so far. The ultimate impact of Brexit on the United Kingdom remains unclear.
Overall, though, recent data point to the broadest synchronized upswing the world economy has experienced in the last decade. World trade growth has also picked up, with volumes projected to grow faster than global output in the next two years.
There do remain areas of weakness, however, among middle- and low-income countries, notably commodity exporters who continue to adjust to reduced terms of trade. Latin America still struggles with sub-par growth, and we have lowered projections for the region over the next two years. Growth this year in sub-Saharan Africa is projected to be higher than last year, but remains barely above the population growth rate, implying stagnating per capita incomes.
Risks
There are risks that the outcome could be better or worse than we now project. Near term, there is the possibility of even stronger growth in continental Europe, as political risks have diminished.
On the downside, however, many emerging and developing economies have been receiving capital inflows at favorable borrowing rates, possibly leading to risks of balance of payments reversals later. Strains could emerge if advanced economy central banks show an increasing preference for monetary tightening, as some have in recent months. Core inflation pressures remain low in advanced economies and measures of longer-term inflation expectations show no indications of upward drift beyond targets, so central banks should proceed cautiously based on incoming economic data, reducing the risk of a premature tightening in financial conditions.
Supportive policy has promoted China’s recent high growth rates, and we have upgraded our 2017 and 2018 forecasts for China, by 0.1 and 0.2 percentage point, respectively, to 6.7 and 6.4 percent. But higher growth is coming at the cost of continuing rapid credit expansion and the resulting financial stability risks. China’s recent moves to address nonperforming loans and to coordinate financial oversight therefore are welcome.
Finally, the threat of protectionist actions and responses remains salient in the near and medium terms, as do geopolitical risks.
The longer horizon
Despite the current improved outlook, longer-term growth forecasts remain subdued compared with historical levels, and tepid longer-term growth also carries risks.
In advanced economies, median real incomes have stagnated and inequality has risen over several decades. Even as unemployment is falling, wage growth still remains weak. Thus, continuing slow growth not only holds back the improvement of living standards, but also carries risks of exacerbating social tensions that have already pushed some electorates in the direction of more inward-looking economic policies. In emerging economies in contrast, despite generally higher inequality than in advanced economies, substantial income gains have accrued even to those low in the income distribution.
The current cyclical upswing offers policymakers an ideal opportunity to tackle some of the longer-term forces behind slower underlying growth. Suitable structural reforms can raise potential output in all countries, especially if supported by growth-friendly fiscal policies including productive infrastructure investment, provided there is room in the government budget. In addition, investment in people is critical—whether in basic education, job training, or reskilling programs. Such initiatives will both increase labor markets’ resilience to economic transformation and raise potential output. The same policy measures that can help economies adjust to globalization—as described in the recent report we co-authored with the World Bank and World Trade Organization—are more broadly necessary to meet the challenges of technology and automation.
Strengthening multilateral cooperation is another key to prosperity, in a range of areas including trade, financial stability policy, corporate taxation, climate, health, and famine relief. Where domestic developments have a strong international impact, policies based narrowly on national advantage are at best inefficient and at worst highly damaging to all.
WORLD ECONOMIC OUTLOOK
World Economic Outlook Update, July 2017
July 2017
- The pickup in global growth anticipated in the April World Economic Outlook remains on track, with global output projected to grow by 3.5 percent in 2017 and 3.6 percent in 2018. The unchanged global growth projections mask somewhat different contributions at the country level. U.S. growth projections are lower than in April, primarily reflecting the assumption that fiscal policy will be less expansionary going forward than previously anticipated. Growth has been revised up for Japan and especially the euro area, where positive surprises to activity in late 2016 and early 2017 point to solid momentum. China’s growth projections have also been revised up, reflecting a strong first quarter of 2017 and expectations of continued fiscal support. Inflation in advanced economies remains subdued and generally below targets; it has also been declining in several emerging economies, such as Brazil, India, and Russia.
- While risks around the global growth forecast appear broadly balanced in the near term, they remain skewed to the downside over the medium term. On the upside, the cyclical rebound could be stronger and more sustained in Europe, where political risk has diminished. On the downside, rich market valuations and very low volatility in an environment of high policy uncertainty raise the likelihood of a market correction, which could dampen growth and confidence. The more supportive policy tilt in China, especially strong credit growth, comes with rising downside risks to medium-term growth. Monetary policy normalization in some advanced economies, notably the United States, could trigger a faster-than-anticipated tightening in global financial conditions. And other risks discussed in the April 2017 WEO, including a turn toward inward-looking policies and geopolitical risks, remain salient.
- Projected global growth rates for 2017–18, though higher than the 3.2 percent estimated for 2016, are below pre-crisis averages, especially for most advanced economies and for commodity-exporting emerging and developing economies. Among the former, many face excess capacity as well as headwinds to potential growth from aging populations, weak investment, and slowly advancing productivity. In view of weak core inflation and muted wage pressures, policy settings should remain consistent with lifting inflation expectations in line with targets, closing output gaps, and—where appropriate—external rebalancing. Reforms to boost potential output are of the essence, and slow aggregate output growth makes it even more important that gains are shared widely across the income distribution. Financial stability risks need close monitoring in many emerging economies. Commodity exporters should continue adjusting to lower revenues, while diversifying their sources of growth over time.
The Global Economy Maintains Momentum
The cyclical recovery continues. Growth outturns in the first quarter of 2017 were higher than the April WEO forecasts in large emerging and developing economies such as Brazil, China, and Mexico, and in several advanced economies including Canada, France, Germany, Italy, and Spain. High-frequency indicators for the second quarter provide signs of continued strengthening of global activity. Specifically, growth in global trade and industrial production remained well above 2015–16 rates despite retreating from the very strong pace registered in late 2016 and early 2017. Purchasing managers’ indices (PMIs) signal sustained strength ahead in manufacturing and services.
Commodities and inflation. Oil prices have receded, reflecting strong inventory levels in the United States and a pickup in supply. Headline inflation also generally softened as the impact of the commodity price rebound of the second half of 2016 faded, and remains at levels well below central bank targets in most advanced economies. Core inflation has remained broadly stable. It has largely been stable in emerging economies as well, with a few, such as Brazil and Russia, witnessing strong declines.
Bond and equity markets. Long-term bond yields in advanced economies, which had declined since March, rebounded in late June and early July. The U.S. Federal Reserve raised short-term interest rates in June, but markets still expect a very gradual path of U.S. monetary policy normalization. Bond spreads over Germany have compressed sharply in France, Italy, and Spain on reduced electoral uncertainty and firming signs of recovery. Equity prices in advanced economies remain strong, signaling continued market optimism regarding corporate earnings. Markets are also optimistic about emerging market prospects as reflected in strengthening equity markets and some further compression of interest rate spreads. Oil exporters provide an exception to this pattern, in light of the marked weakening of oil prices since March.
Exchange rates and capital flows. As of end-June, the U.S. dollar has depreciated by around 3½ percent in real effective terms since March, while the euro has strengthened by a similar amount on increased confidence in the euro area recovery and a decline in political risk. Over the same period, exchange rate changes across emerging market currencies have been relatively modest, with some strengthening of the Mexican peso on tighter monetary policy and reduced concerns about U.S. trade frictions, and a depreciation of the Brazilian real on renewed political uncertainty. Capital flows to emerging economies have been resilient in the first few months of 2017, with a notable pickup in non-resident portfolio inflows.
Global Growth Forecast to Pick up in 2017 and 2018
Global growth for 2016 is now estimated at 3.2 percent, slightly stronger than the April 2017 forecast, primarily reflecting much higher growth in Iran and stronger activity in India following national accounts revisions. Economic activity in both advanced economies and emerging and developing economies is forecast to accelerate in 2017, to 2 percent and 4.6 percent respectively, with global growth projected to be 3.5 percent, unchanged from the April forecast. The growth forecast for 2018 is 1.9 percent for advanced economies, 0.1 percentage point below the April 2017 WEO, and 4.8 percent for emerging and developing economies, the same as in the spring. The 2018 global growth forecast is unchanged at 3.6 percent. The revisions reflect primarily the macroeconomic implications of changes in policy assumptions for the world’s two largest economies, the United States and China, as discussed below.
Advanced economies
- The growth forecast in the United States has been revised down from 2.3 percent to 2.1 percent in 2017 and from 2.5 percent to 2.1 percent in 2018. While the markdown in the 2017 forecast reflects in part the weak growth outturn in the first quarter of the year, the major factor behind the growth revision, especially for 2018, is the assumption that fiscal policy will be less expansionary than previously assumed, given the uncertainty about the timing and nature of U.S. fiscal policy changes. Market expectations of fiscal stimulus have also receded.
- The growth forecast has also been revised down for the United Kingdom for 2017 on weaker-than-expected activity in the first quarter.
- By contrast, growth projections for 2017 have been revised up for many euro area countries, including France, Germany, Italy, and Spain, where growth for the first quarter of 2017 was generally above expectations. This, together with positive growth revisions for the last quarter of 2016 and high-frequency indicators for the second quarter of 2017, indicate stronger momentum in domestic demand than previously anticipated.
- The growth forecast for 2017 was also revised up for Canada, where buoyant domestic demand boosted first-quarter growth to 3.7 percent and indicators suggest resilient second-quarter activity, and marginally for Japan, where private consumption, investment, and exports supported first-quarter growth.
Emerging and developing economies
Emerging and developing economies are projected to see a sustained pickup in activity, with growth rising from 4.3 percent in 2016 to 4.6 percent in 2017 and 4.8 percent in 2018. These forecasts reflect upward revisions, relative to April, of 0.2 percentage point for 2016, and 0.1 percentage point for 2017. As in the most recent WEO forecast vintages, growth is primarily driven by commodity importers, but its pickup reflects to an important extent gradually improving conditions in large commodity exporters that experienced recessions in 2015–16, in many cases caused or exacerbated by declining commodity prices.
- China’s growth is expected to remain at 6.7 percent in 2017, the same level as in 2016, and to decline only modestly in 2018 to 6.4 percent. The forecast for 2017 was revised up by 0.1 percentage point, reflecting the stronger than expected outturn in the first quarter of the year underpinned by previous policy easing and supply-side reforms (including efforts to reduce excess capacity in the industrial sector). For 2018, the upward revision of 0.2 percentage point mainly reflects an expectation that the authorities will delay the needed fiscal adjustment (especially by maintaining high public investment) to meet their target of doubling 2010 real GDP by 2020. Delay comes at the cost of further large increases in debt, however, so downside risks around this baseline have also increased.
- Growth in India is forecast to pick up further in 2017 and 2018, in line with the April 2017 forecast. While activity slowed following the currency exchange initiative, growth for 2016––at 7.1 percent––was higher than anticipated due to strong government spending and data revisions that show stronger momentum in the first part of the year. With a pickup in global trade and strengthening domestic demand, growth in the ASEAN-5 economies is projected to remain robust at around 5 percent, with generally strong first quarter outturns leading to a slight upward revision for 2017 relative to the April WEO.
- In Emerging and Developing Europe, growth is projected to pick up in 2017, primarily driven by a higher growth forecast for Turkey, where exports recovered strongly in the last quarter of 2016 and the first quarter of 2017 following four quarters of moderate contraction, and external demand is projected to be stronger with improved prospects for euro area trading partners. The Russian economy is projected to recover gradually in 2017 and 2018, in line with the April forecast.
- After contracting in 2016, economic activity in Latin America is projected to recover gradually in 2017–18 as a few countries––including Argentina and Brazil—exit their recessions. In comparison to the April 2017 WEO, Brazil’s growth forecast for 2017 is now higher in light of the strong first quarter, but ongoing weakness in domestic demand and an increase in political and policy uncertainty will be reflected in a more subdued pace of recovery, and hence in lower projected growth in 2018. Mexico’s growth forecast for 2017 is revised up from 1.7 to 1.9 percent on the back of strong activity in the first quarter of the year, with an unchanged forecast for 2018. Revisions for the rest of the region are mostly to the downside, including a further deterioration of conditions in Venezuela.
- Growth in the Middle East, North Africa, Afghanistan, and Pakistan region is projected to slow considerably in 2017, reflecting primarily a slowdown in activity in oil exporters, before recovering in 2018. The 2017–18 forecast is broadly unchanged relative to the April 2017 WEO, but the growth outcome in 2016 is estimated to have been considerably stronger in light of higher growth in Iran. The recent decline in oil prices, if sustained, could weigh further on the outlook for the region’s oil exporters.
- In Sub-Saharan Africa, the outlook remains challenging. Growth is projected to rise in 2017 and 2018, but will barely return to positive territory in per capita terms this year for the region as a whole—and would remain negative for about a third of the countries in the region. The slight upward revision to 2017 growth relative to the April 2017 WEO forecast reflects a modest upgrading of growth prospects for South Africa, which is experiencing a bumper crop due to better rainfall and an increase in mining output prompted by a moderate rebound in commodity prices. However, the outlook for South Africa remains difficult, with elevated political uncertainty and weak consumer and business confidence, and the country’s growth forecast was consequently marked down for 2018.
Risks
Short-term risks are broadly balanced, but medium-term risks are still skewed to the downside. Risks to the U.S. forecast are two sided: the implementation of a fiscal stimulus (such as revenue-reducing tax reform) could drive U.S. demand and output growth above the baseline forecast, while implementation of the expenditure-based consolidation proposed in the Administration’s budget would drive them lower. On the upside, the pickup in activity in the euro area, with buoyant market sentiment and reduced political risks, could be stronger and more durable than currently projected. On the downside, protracted policy uncertainty or other shocks could trigger a correction in rich market valuations, especially for equities, and an increase in volatility from current very low levels. In turn, this could dent spending and confidence more generally, especially in countries with high financial vulnerabilities. Lower commodity prices would further exacerbate macroeconomic strains and complicate adjustment needs in many commodity exporters. Other downside risks threatening the strength and durability of the recovery include:
- A more protracted period of policy uncertainty. Despite a decline in election-related risks, policy uncertainty remains at a high level and could well rise further, reflecting—for example—difficult-to-predict U.S. regulatory and fiscal policies, negotiations of post-Brexit arrangements, or geopolitical risks. This could harm confidence, deter private investment, and weaken growth.
- Financial tensions. In China, failure to continue the recent focus on addressing financial sector risks and curb excessive credit growth (mainly through tighter macroprudential policy settings) could result in an abrupt growth slowdown, with adverse spillovers to other countries through trade, commodity price, and confidence channels. A faster-than-expected monetary policy normalization in the United States could tighten global financial conditions and trigger reversals in capital flows to emerging economies, along with U.S. dollar appreciation, straining emerging economies with large leverage, U.S. dollar pegs, or balance sheet mismatches. At the same time, to the extent that such monetary policy tightening reflects a stronger U.S. outlook, U.S. trading partners would benefit from positive demand spillovers. In some euro area countries, weak bank balance sheets and an unfavorable profitability outlook could interact with higher political risks to reignite financial stability concerns, and a rise in long-term interest rates would worsen public debt dynamics. Finally, a broad rollback of the strengthening of financial regulation and oversight achieved since the crisis—both nationally and internationally—could lower capital and liquidity buffers or weaken supervisory effectiveness, with negative repercussions for global financial stability.
- Inward-looking policies. Over the longer term, failure to lift potential growth and make growth more inclusive could fuel protectionism and hinder market-friendly reforms. The results could include disrupted global supply chains, lower global productivity, and less affordable tradable consumer goods, which harm low-income households disproportionately.
- Noneconomic factors. Rising geopolitical tensions, domestic political discord, and shocks arising from weak governance and corruption can all weigh on economic activity.
These risks are interconnected and can be mutually reinforcing. For example, an inward turn in policies could be associated with increased geopolitical tensions as well as with rising global risk aversion; noneconomic shocks can weigh directly on economic activity as well as harm confidence and market sentiment; and a faster-than-anticipated tightening of global financial conditions or a shift toward protectionism in advanced economies could reignite capital outflow pressures from emerging markets.
Policies
Policy choices will therefore be crucial in shaping the outlook and reducing risks.
- Strengthening the momentum. With countries at present facing divergent cyclical conditions, differing stances of monetary and fiscal policy remain appropriate. In advanced economies where demand is still lacking and inflation too low, monetary and (where feasible) fiscal support should continue; elsewhere monetary policy should normalize gradually, in line with economic developments, and fiscal policy should focus on supporting reforms aimed at expanding the economy’s supply potential. Countries in need of fiscal consolidation should do so with growth-friendly measures. Emerging market economies should continue to allow exchange rates to buffer shocks, wherever possible.
- Making growth resilient and balanced. Efforts to accelerate private sector balance sheet repair and ensure sustainability of public debt are critical foundations for a resilient recovery. So are efforts from surplus and deficit countries alike to reduce excess current account imbalances.
- Sustaining high and inclusive growth in the long term. This goal calls for well-sequenced and tailored structural reforms to boost productivity and investment, measures to narrow gender labor force participation gaps, and active support for those hurt by shifts in technology or trade.
- Enhancing resilience in low-income countries. Among low-income developing countries, commodity exporters generally need sizable adjustment to correct macroeconomic imbalances, a challenge that would be exacerbated for fuel exporters by a persistent decline in oil prices. Policy priorities for diversified low-income developing countries vary, given the diversity of country circumstances, but an overarching goal for these economies should be to enhance resilience against potential future shocks by strengthening fiscal positions and foreign reserves holdings while growth is strong.
- Working toward shared prosperity. A well-functioning multilateral framework for international economic relations is another key ingredient of strong, sustainable, balanced, and inclusive growth. Pursuit of zero-sum policies can only end by hurting all countries, as history shows. Because national policies inevitably interact and create spillovers across countries, the world economy works far better for all when policymakers engage in regular dialogue and work within agreed mechanisms to resolve disagreements. A rule-based and open world trading system is especially vital for global prosperity, but it must be supported by domestic policies to facilitate adjustment, not only to trade but to rapid technological change.
Cooperating to ensure evenhandedness. At the same time, the international community should continue to adapt the multilateral system to the changing global economy. Active dialogue and cooperation will help to improve and modernize the rules, while addressing valid country concerns. This process will ensure continued mutual benefits and evenhandedness. Together with strong domestic policies, it will also help avoid a broad withdrawal from multilateralism, either through widespread protectionism or a competitive race to the bottom in financial and regulatory oversight, which would leave all countries worse off.
Table 1. Overview of the World Economic Outlook Projections | |||||||||||
(Percent change unless noted otherwise) | |||||||||||
Year over Year | |||||||||||
Q4 over Q4 2/ | |||||||||||
Estimate | Projections | Difference from April 2017 WEO Projections 1/ | Estimate | Projections | |||||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2017 | 2018 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
World Output | 3.4 | 3.2 | 3.5 | 3.6 | 0.0 | 0.0 | 3.2 | 3.5 | 3.7 | ||
Advanced Economies | 2.1 | 1.7 | 2.0 | 1.9 | 0.0 | –0.1 | 2.0 | 1.9 | 1.9 | ||
United States | 2.6 | 1.6 | 2.1 | 2.1 | –0.2 | –0.4 | 2.0 | 2.0 | 2.3 | ||
Euro Area | 2.0 | 1.8 | 1.9 | 1.7 | 0.2 | 0.1 | 1.8 | 1.9 | 1.7 | ||
Germany | 1.5 | 1.8 | 1.8 | 1.6 | 0.2 | 0.1 | 1.8 | 1.9 | 1.5 | ||
France | 1.1 | 1.2 | 1.5 | 1.7 | 0.1 | 0.1 | 1.2 | 1.7 | 1.5 | ||
Italy | 0.8 | 0.9 | 1.3 | 1.0 | 0.5 | 0.2 | 1.1 | 1.1 | 1.0 | ||
Spain | 3.2 | 3.2 | 3.1 | 2.4 | 0.5 | 0.3 | 3.0 | 3.0 | 2.1 | ||
Japan | 1.1 | 1.0 | 1.3 | 0.6 | 0.1 | 0.0 | 1.6 | 1.2 | 0.5 | ||
United Kingdom | 2.2 | 1.8 | 1.7 | 1.5 | –0.3 | 0.0 | 1.9 | 1.4 | 1.4 | ||
Canada | 0.9 | 1.5 | 2.5 | 1.9 | 0.6 | –0.1 | 2.0 | 2.3 | 2.0 | ||
Other Advanced Economies 3/ | 2.0 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 0.0 | 0.0 | 2.5 | 2.1 | 2.7 | ||
Emerging Market and Developing Economies | 4.3 | 4.3 | 4.6 | 4.8 | 0.1 | 0.0 | 4.2 | 4.9 | 5.2 | ||
Commonwealth of Independent States | –2.2 | 0.4 | 1.7 | 2.1 | 0.0 | 0.0 | 0.6 | 1.5 | 2.0 | ||
Russia | –2.8 | –0.2 | 1.4 | 1.4 | 0.0 | 0.0 | 0.3 | 1.5 | 1.8 | ||
Excluding Russia | –0.5 | 1.8 | 2.5 | 3.5 | 0.0 | 0.0 | . . . | . . . | . . . | ||
Emerging and Developing Asia | 6.8 | 6.4 | 6.5 | 6.5 | 0.1 | 0.1 | 6.3 | 6.6 | 6.5 | ||
China | 6.9 | 6.7 | 6.7 | 6.4 | 0.1 | 0.2 | 6.8 | 6.4 | 6.4 | ||
India 4/ | 8.0 | 7.1 | 7.2 | 7.7 | 0.0 | 0.0 | 6.0 | 8.0 | 7.6 | ||
ASEAN-5 5/ | 4.9 | 4.9 | 5.1 | 5.2 | 0.1 | 0.0 | 4.8 | 5.2 | 5.2 | ||
Emerging and Developing Europe | 4.7 | 3.0 | 3.5 | 3.2 | 0.5 | –0.1 | 3.3 | 2.0 | 4.2 | ||
Latin America and the Caribbean | 0.1 | –1.0 | 1.0 | 1.9 | –0.1 | –0.1 | –1.3 | 1.6 | 2.1 | ||
Brazil | –3.8 | –3.6 | 0.3 | 1.3 | 0.1 | –0.4 | –2.5 | 1.5 | 1.7 | ||
Mexico | 2.6 | 2.3 | 1.9 | 2.0 | 0.2 | 0.0 | 2.3 | 0.9 | 3.2 | ||
Middle East, North Africa, Afghanistan, and Pakistan | 2.7 | 5.0 | 2.6 | 3.3 | 0.0 | –0.1 | . . . | . . . | . . . | ||
Saudi Arabia | 4.1 | 1.7 | 0.1 | 1.1 | –0.3 | –0.2 | 2.2 | 0.6 | 1.4 | ||
Sub-Saharan Africa | 3.4 | 1.3 | 2.7 | 3.5 | 0.1 | 0.0 | . . . | . . . | . . . | ||
Nigeria | 2.7 | –1.6 | 0.8 | 1.9 | 0.0 | 0.0 | . . . | . . . | . . . | ||
South Africa | 1.3 | 0.3 | 1.0 | 1.2 | 0.2 | –0.4 | 0.4 | 1.3 | 1.1 | ||
Memorandum | |||||||||||
Low-Income Developing Countries | 4.6 | 3.6 | 4.6 | 5.2 | –0.1 | –0.1 | . . . | . . . | . . . | ||
World Growth Based on Market Exchange Rates | 2.7 | 2.5 | 2.9 | 3.0 | 0.0 | 0.0 | 2.6 | 2.8 | 3.0 | ||
World Trade Volume (goods and services) 6/ | 2.6 | 2.3 | 4.0 | 3.9 | 0.2 | 0.0 | . . . | . . . | . . . | ||
Advanced Economies | 4.0 | 2.3 | 3.9 | 3.5 | 0.2 | –0.1 | . . . | . . . | . . . | ||
Emerging Market and Developing Economies | 0.3 | 2.2 | 4.1 | 4.6 | 0.1 | 0.3 | . . . | . . . | . . . | ||
Commodity Prices (U.S. dollars) | |||||||||||
Oil 7/ | –47.2 | –15.7 | 21.2 | 0.1 | –7.7 | 0.4 | 16.2 | 6.2 | –0.8 | ||
Nonfuel (average based on world commodity export weights) | –17.5 | –1.8 | 5.4 | –1.4 | –3.1 | –0.1 | 9.9 | 0.1 | 0.1 | ||
Consumer Prices | |||||||||||
Advanced Economies | 0.3 | 0.8 | 1.9 | 1.8 | –0.1 | –0.1 | 1.2 | 1.7 | 2.0 | ||
Emerging Market and Developing Economies 8/ | 4.7 | 4.3 | 4.5 | 4.6 | –0.2 | 0.2 | 3.7 | 4.0 | 3.9 | ||
London Interbank Offered Rate (percent) | |||||||||||
On U.S. Dollar Deposits (six month) | 0.5 | 1.1 | 1.6 | 2.2 | –0.1 | –0.6 | . . . | . . . | . . . | ||
On Euro Deposits (three month) | –0.0 | –0.3 | –0.3 | –0.2 | 0.0 | 0.0 | . . . | . . . | . . . | ||
On Japanese Yen Deposits (six month) | 0.1 | 0.0 | 0.0 | 0.1 | 0.0 | 0.1 | . . . | . . . | . . . | ||
Note: Real effective exchange rates are assumed to remain constant at the levels prevailing during May 3-May 31, 2017. Economies are listed on the basis of economic size. The aggregated quarterly data are seasonally adjusted. 1/ Difference based on rounded figures for both the current and April 2017 World Economic Outlook forecasts. 2/ For World Output, the quarterly estimates and projections account for approximately 90 percent of annual world output at purchasing-power-parity weights. For Emerging Market and Developing Economies, the quarterly estimates and projections account for approximately 80 percent of annual emerging market and developing economies' output at purchasing-power-parity weights. 3/ Excludes the G7 (Canada, France, Germany, Italy, Japan, United Kingdom, United States) and euro area countries. 4/ For India, data and forecasts are presented on a fiscal year basis and GDP from 2011 onward is based on GDP at market prices with FY2011/12 as a base year. 5/ Indonesia, Malaysia, Philippines, Thailand, Vietnam. 6/ Simple average of growth rates for export and import volumes (goods and services). 7/ Simple average of prices of U.K. Brent, Dubai Fateh, and West Texas Intermediate crude oil. The average price of oil in U.S. dollars a barrel was $42.8 in 2016; the assumed price based on futures markets (as of June 1, 2017) is $51.9 in 2017 and $52.0 in 2018. 8/ Excludes Argentina and Venezuela. |
FULL DOCUMENT: http://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2017/07/07/world-economic-outlook-update-july-2017
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INDICADORES/INDICATORS
- US ECONOMIC INDICATORS
- US INTERNATIONAL TRADE IN GOODS AND SERVICES
- CANADA INDICATORS
- BALANÇA COMERCIAL BRASILEIRA
- BACEN. BOLETIM FOCUS: RELATÓRIO SEMANAL DE MERCADO (Projeções atualizadas semanalmente pelas 100 principais instituições financeiras que operam no Brasil, para os principais indicadores da economia brasileira)
- BACEN. Indicadores Econômicos Consolidados
- BACEN. Câmbio
- BOVESPA
- INDICADORES DO BANCO MUNDIAL
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BACEN. BOLETIM FOCUS: RELATÓRIO SEMANAL DE MERCADO
(Projeções atualizadas semanalmente pelas 100 principais instituições financeiras que operam no Brasil, para os principais indicadores da economia brasileira)
ANÁLISE
BACEN. PORTAL G1. 24/07/2017. Mercado vê inflação mais alta em 2017 após aumento de imposto do combustível. Analistas ouvidos na semana passada pelo Banco Central elevaram estimativa para inflação de 3,29% para 3,33%. Mercado manteve previsões para alta do PIB e para os juros.
Por Alexandro Martello, G1, Brasília
Após o governo anunciar o aumento da alíquota de PIS e Cofins sobre os combustíveis, economistas do mercado financeiro elevaram a previsão para a inflação neste ano, informou nesta segunda-feira (24) o Banco Central no relatório conhecido como Focus.
De acordo com os analistas, ouvidos pelo BC na semana passada, a inflação agora deve ficar em 3,33%, na média. No relatório anterior, feito com base nas previsões coletadas pelo Banco Central na semana retrasada, os economistas estimavam que a inflação ficaria em 3,29%, na média.
A nova estimativa interrompe uma sequência de sete quedas seguidas no indicador. Mais de cem instituições financeiras foram ouvidas pelo BC.
Apesar da alta, a nova previsão mantém a inflação abaixo da meta central para o ano, que é de 4,5%.
A meta de inflação é fixada pelo Conselho Monetário Nacional (CMN) e deve ser perseguida pelo Banco Central, que, para alcançá-la, eleva ou reduz a taxa básica de juros da economia (Selic).
A meta central de inflação não é atingida no Brasil desde 2009. À época, o país ainda sentia os efeitos da crise financeira internacional de forma mais intensa.
Pelo sistema vigente no Brasil, a meta de inflação é considerada formalmente cumprida quando o IPCA fica dentro do intervalo de tolerância também fixado pelo CMN.
Para 2017, esse intervalo é de 1,5 ponto percentual para baixo ou para cima do centro da meta. Assim, o BC terá cumprido a meta se o IPCA terminar este ano entre 3% e 6%.
Para 2018, a previsão do mercado financeiro para a inflação ficou estável em 4,20% na última semana. O índice segue abaixo da meta central (que também é de 4,5%) e do teto de 6% fixado para o período.
PIB e Juros
Para o Produto Interno Bruto (PIB) de 2017, o mercado financeiro manteve sua estimativa de crescimento em 0,34%. Para 2018, os economistas das instituições financeiras mantiveram sua estimativa de expansão da economia em 2%.
O mercado financeiro também manteve sua previsão para a taxa básica de juros da economia, a Selic, de 8% ao ano para o fechamento de 2017.
Ou seja, os analistas continuaram a estimar uma redução dos juros neste ano. Atualmente, a Selic está em 10,25% ao ano.
Para o fechamento de 2018, a estimativa dos economistas dos bancos para a taxa Selic permaneceu 8% ao ano. Com isso, estimaram que os juros ficarão estáveis no ano que vem.
Câmbio, balança e investimentos
Na edição desta semana do relatório Focus, a projeção do mercado financeiro para a taxa de câmbio do dólar no fim de 2017 ficou estável em R$ 3,30. Para o fechamento de 2018, a previsão dos economistas para a moeda norte-americana recuou de R$ 3,45 para R$ 3,43.
A projeção do boletim Focus para o resultado da balança comercial (resultado do total de exportações menos as importações) em 2017 permaneceu em US$ 60 bilhões de resultado positivo. Para o próximo ano, a estimativa dos especialistas do mercado para o superávit caiu de US$ 47,8 bilhões para US$ 45,5 bilhões.
A previsão do relatório para a entrada de investimentos estrangeiros diretos no Brasil, em 2017, permaneceu em US$ 75 bilhões. Para 2018, a estimativa dos analistas ficou estável também em US$ 75 bilhões.
BACEN. REUTERS. 24 DE JULHO DE 2017. Top-5 vê Selic menor em 2018, a 7,50%; mercado corrobora aposta de corte de 1.p.p agora
Por Luiz Guilherme Gerbelli
SÃO PAULO (Reuters) - Os economistas que mais acertam as previsões dentro da pesquisa Focus do Banco Central, o chamado Top 5, reduziram a expectativa para a taxa básica de juros no fim de 2018 a 7,50 por cento, ante 7,75 por cento, mantendo a projeção de que a Selic encerre 2017 a 7,75 por cento.
A pesquisa semanal, divulgada nesta segunda-feira, também mostrou que, de maneira geral, o mercado corroborou que o BC vai manter o ritmo de corte da Selic nesta semana, em 1 ponto percentual pela mediana das projeções, o que deve levar a taxa a 9,25 por cento ao ano em meio ao cenário de inflação baixa e fracos sinais de retomada econômica.
Segundo o Focus, o mercado vê a taxa básica de juros recuando a 8 por cento no fim deste ano, mantendo o mesmo patamar em 2018, estimativas que não mudaram em relação à semana anterior.
O Focus mostrou ainda que os economistas também elevaram levemente a estimativa para o IPCA deste ano, com alta de 3,33 por cento, ante 3,29 por cento. Na semana passada, o governo anunciou aumento das alíquotas de PIS/Cofins sobre os combustíveis o que, na avaliação de analistas, deve trazer algum impacto para a inflação.
A previsão para a inflação medida pelo IPCA em 2018 foi mantida em 4,20 por cento. Nos dois anos, as projeções estão abaixo do centro da meta oficial, de 4,5 por cento, com margem de 1,5 ponto percentual para mais ou menos.
Para a atividade econômica, os economistas mantiveram a previsão de crescimento do Produto Interno Bruto (PIB) deste ano a 0,34 por cento, depois de dois anos seguidos de recessão, e de 2018 em 2 por cento.
BACEN. PORTAL UOL. 24/07/2017. Com alta de imposto, analistas sobem previsão para inflação após 7 quedas
Após o governo anunciar o aumento de impostos sobre combustíveis para tentar conter o rombo nas contas públicas e cumprir a meta fiscal, economistas consultados pelo Banco Central subiram levemente a projeção de inflação no final do ano, para 3,33%.
A previsão maior interrompe uma sequência de sete semanas em que os analistas reduziram a estimativa para a alta dos preços.
Já as previsões para o PIB (Produto Interno Bruto), a taxa básica de juros (Selic) e o dólar foram mantidas.
Veja as projeções para 2017 do Boletim Focus, divulgado nesta segunda-feira (24) pelo BC:
- PIB: foi mantido em 0,34%;
- Inflação: subiu de 3,29% para 3,33%;
- Taxa de juros: foi mantida em 8% ao ano;
- Dólar: foi mantida em R$ 3,30.
Recessão
A projeção de 3,33% ainda deixaria a inflação abaixo do centro da meta do governo. O objetivo é manter a inflação em 4,5% ao ano, com uma tolerância de 1,5 ponto para mais ou menos (ou seja, variando de 3% a 6%).
O IPCA-15 (Índice de Preços ao Consumidor - Amplo 15), considerado uma prévia da inflação oficial (IPCA), ficou em -0,18% em julho, o índice mensal mais baixo em quase 20 anos, desde setembro de 1998 (-0,44%). Com a queda nos preços no início do mês, a prévia acumulada em 12 meses é de 2,78%, abaixo do piso da meta oficial do governo, de 3%. É a prévia mais baixa para períodos de 12 meses desde março de 1999 (2,64%) e a primeira vez que o índice fica abaixo de 3% em 10 anos.
A queda nos preços é resultado de um conjunto de fatores.
Com a crise econômica, o desemprego atinge 13,8 milhões de trabalhadores, o que provoca diminuição do consumo. Mesmo quem está empregado acaba comprando menos porque a renda caiu ou por medo de perder o emprego. A procura menor por produtos, assim, ajuda a segurar a inflação.
Para manter o nível de inflação esperado, o governo faz uso da política monetária, por meio da taxa básica de juros, a Selic.
De modo geral, quando a inflação está alta, o BC sobe os juros para reduzir o consumo e forçar os preços a caírem. Quando a inflação está baixa, como agora, o BC derruba os juros para estimular o consumo.
No final de maio, o Copom (Comitê de Política Monetária) do Banco Central decidiu cortar a taxa básica de juros (Selic) pela sexta vez seguida. A Selic caiu 1 ponto percentual, para 10,25% ano.
Entenda o que é o boletim Focus
Toda semana, o BC divulga um relatório de mercado conhecido como Boletim Focus, trazendo as apostas de economistas para os principais indicadores econômicos do país.
Mais de 100 instituições são ouvidas e, excluindo os valores extremos, o BC calcula uma mediana das perspectivas do crescimento da economia (medido pelo Produto Interno Bruto, o PIB), perspectivas para a inflação e a taxa de câmbio, entre outros.
Mediana apresenta o valor central de uma amostra de dados, desprezando os menores e os maiores valores.
(Com Reuters)
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FGV. IBRE. 24-Jul-2017. Inflação pelo IPC-S cresce na terceira semana de julho
O IPC-S de 22 de julho de 2017 apresentou variação de 0,09%, 0,14 ponto percentual (p.p.) acima da taxa registrada na última divulgação.
Nesta apuração, cinco das oito classes de despesa componentes do índice apresentaram acréscimo em suas taxas de variação. A maior contribuição partiu do grupo Habitação (0,17% para 0,58%). Nesta classe de despesa, cabe mencionar o comportamento do item tarifa de eletricidade residencial, cuja taxa passou de -0,72% para 2,24%.
Também registraram acréscimo em suas taxas de variação os grupos: Alimentação (-0,44% para -0,27%), Transportes (-0,55% para -0,47%), Comunicação (0,14% para 0,34%) e Saúde e Cuidados Pessoais (0,31% para 0,34%). Nestas classes de despesa, vale destacar o comportamento dos itens: hortaliças e legumes (-2,96% para 0,14%), gasolina (-2,43% para -1,75%), tarifa de telefone móvel(0,24% para 0,42%) e artigos de higiene e cuidado pessoal (-0,19% para 0,02%), respectivamente.
Em contrapartida, os grupos: Vestuário (0,34% para -0,14%) e Despesas Diversas (0,13% para 0,12%) apresentaram decréscimo em suas taxas de variação. Nestas classes de despesa, as maiores contribuições partiram dos itens: roupas (0,21% para -0,25%) e cartório (0,39% para 0,19%), respectivamente.
O grupo Educação, Leitura e Recreação repetiu a taxa de variação registrada na última apuração, 0,49%. As principais influências em sentido ascendente e descendente partiram dos itens: salas de espetáculo (1,42% para 2,23%) e passagem aérea (10,34% para 5,19%), respectivamente.
DOCUMENTO: http://portalibre.fgv.br/main.jsp?lumPageId=402880972283E1AA0122841CE9191DD3&lumItemId=8A7C82C5593FD36B015D74387D0B0A4A
FGV. IBRE. 24-Jul-2017. Expectativa de Inflação dos Consumidores permanece estável
Em julho de 2017, a expectativa de inflação dos consumidores para os 12 meses seguintes permaneceu estável em 6,9%, a menor desde janeiro de 2013 (6,3%). Na comparação com o mesmo período no ano anterior, o indicador registra recuo de 3,1 pontos percentuais.
“Mesmo com as boas notícias com relação à inflação, IPCA acumulado no ano em 1,18% e a expectativa do mercado (Focus|BACEN) desse ano em 3,38%, os consumidores não alteraram suas expectativas para os próximos 12 meses. Dessa forma, a tarefa de ancorar as expectativas de inflação dos consumidores em um patamar mais baixo pode se tornar difícil considerando o aumento do PIS/Cofins para combustíveis e ainda a elevada incerteza no País”, afirma oeconomista Pedro Costa Ferreira, da FGV/IBRE.
Neste mês, 59% dos consumidores previram uma inflação inferior ao limite superior da meta de inflação de 6% sendo que, destes cerca de 30% esperam que fique abaixo da meta. O aumento na frequência relativa de respostas abaixo de 6% vem ocorrendo ininterruptamente desde dezembro de 2015, entretanto este movimento se acelerou a partir do 3º trimestre de 2016. Entre os intervalos superiores ao teto, todos apresentaram recuo.
A inflação prevista recuou em todas as faixas de renda exceto nas famílias com renda até R$ 2.100,00 que, após sofrer a queda mais expressiva do mês anterior, retorna ao nível próximo ao maio (8,5%). Para os consumidores com maior poder aquisitivo (entre R$ 4.800,01 e R$ 9.600,00) o movimento de queda das expectativas se mantém pelo nono mês consecutivo atingindo 6,1%.
DOCUMENTO: http://portalibre.fgv.br/main.jsp?lumPageId=402880972283E1AA0122841CE9191DD3&lumItemId=8A7C82C5593FD36B015D742C9F322EDB
FGV. IBRE. 20-Jul-2017. Prévia do Índice de Confiança da Indústria sinaliza alta
A prévia da Sondagem da Indústria de julho de 2017 sinaliza alta de 1,2 ponto do Índice de Confiança da Indústria (ICI) em relação ao número final de junho, para 90,7 pontos. A alta do ICI no mês seria insuficiente para recuperar a perda de confiança ocorrida no mês anterior (-2,8 pontos), o que manteria a média móvel trimestral do índice em queda pelo segundo mês consecutivo (-0,2 ponto em julho após -0,4 ponto em junho).
O movimento de atenuação de perdas recentes na confiança industrial resultaria da melhora tanto das avaliações sobre o momento presente quanto das perspectivas para os meses seguintes. O Índice da Situação Atual (ISA) subiria 1,4 ponto, para 88,4 pontos, e o Índice de Expectativas (IE) aumentaria 1,2 ponto, para 93,3 pontos.
O resultado preliminar de julho indica avanço de 0,7 ponto percentual (p.p.) no Nível de Utilização da Capacidade Instalada da Indústria (NUCI), para 74,9%. O resultado compensaria a queda de 0,5 p.p. do mês anterior, mas manteria o NUCI relativamente estável na métrica de médias móveis trimestrais, com alta de 0,1 p.p., para 74,6%.
Para a prévia de julho de 2017 foram consultadas 788 empresas entre os dias 03 e 18 deste mês.
DOCUMENTO: http://portalibre.fgv.br/main.jsp?lumPageId=402880972283E1AA0122841CE9191DD3&lumItemId=8A7C82C5593FD36B015D5F88E9832FC4
MF. STN. REUTERS. 24 DE JULHO DE 2017. Dívida pública federal cresce 3,22% em junho, aponta Tesouro
BRASÍLIA (Reuters) - A dívida pública federal subiu 3,22 por cento em junho frente a maio, fechando o primeiro semestre a 3,358 trilhões de reais, divulgou o Tesouro Nacional nesta segunda-feira.
Foi a quinta alta consecutiva registrada no estoque geral da dívida, que no entanto seguiu abaixo da faixa indicativa de 3,45 trilhões a 3,65 trilhões de reais estabelecida pelo Tesouro para 2017, conforme Plano Anual de Financiamento (PAF).
No último mês, a dívida pública mobiliária interna avançou 3,31 por cento sobre maio, a 3,234 trilhões de reais, devido à emissão líquida de 72,19 bilhões de reais e à apropriação positiva de juros de 31,31 bilhões de reais.
Já a dívida externa teve expansão de 0,91 por cento, a 123,99 bilhões de reais, diante da desvalorização do real no período. Num mês marcado pela continuidade da intensa crise política que atingiu o governo do presidente Michel Temer, o dólar fechou junho com elevação de 2,36 por cento sobre o real.
No tocante à composição, os títulos prefixados seguiram com maior peso na dívida total, com participação de 35,09 por cento, acima dos 34,97 por cento de maio e dentro do intervalo de 32 a 36 por cento para 2017 no âmbito do PAF.
Representados pelas LFTs, os títulos pós-fixados passaram a 30,85 por cento da dívida em junho, também acima dos 30,47 por cento do mês anterior. Para o ano, o Tesouro fixou uma participação de 29 a 33 por cento para os papéis.
Os títulos corrigidos pela inflação, por sua vez, viram sua representatividade cair a 30,25 por cento do total da dívida em junho, contra 30,66 por cento em maio. Para eles, o Tesouro também estabeleceu uma participação no ano de 29 a 33 por cento.
No mês, a participação dos investidores estrangeiros em títulos da dívida interna caiu a 12,90 por cento, sobre 13,42 por cento em maio.
Por Marcela Ayres
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MERCOSUL
MDIC. 21 de Julho de 2017. MDIC assina acordo Mercosul-Colômbia que beneficia exportações brasileiras. Acordo de Complementação Econômica (ACE) foi assinado hoje entre Brasil, Argentina, Paraguai, Uruguai e Colômbia
Mendoza (21 de julho) – Os ministros Marcos Pereira (MDIC) e Aloysio Nunes Ferreira (MRE) assinaram hoje, em Mendoza, na Argentina, pelo governo brasileiro, o Acordo de Complementação Econômica (ACE) entre o Mercosul e a Colômbia. O ACE, firmado ao amparo da Associação Latina Americana de Integração (Aladi), aprofunda as relações comerciais entre os países signatários.
Segundo Marcos Pereira, o novo acordo vai beneficiar as exportações brasileiras porque melhora as condições de acesso do Brasil ao mercado colombiano principalmente para produtos automotivos, têxteis,e siderúrgicos. “É importante dizer que o acordo assinado hoje também amplia a possibilidade de negociação para novas áreas, abrindo uma janela para a facilitação de comércio e medidas não tarifárias”, acrescentou.
O novo acordo consolida o acesso preferencial previsto no Acordo de Complementação Econômica nº 59 e as iniciativas negociadas entre a partes ao amparo do atual acordo e que ainda não haviam sido referendadas. Assim, o novo instrumento ampliará as preferências pactuadas nos setores têxteis e siderúrgicos, permitindo a desgravação total das alíquotas do Imposto de Importação aplicadas a esses segmentos e possibilitará, em breve, a entrada em vigor do acordo automotivo assinado entre o Brasil e a Colômbia em 2015. O acordo automotivo, além de zerar alíquotas de importação, prevê a concessão de 100% de preferência para veículos dos dois países, com cotas anuais crescentes. No primeiro ano, serão 12 mil unidades, no segundo, 25 mil, e a partir do terceiro, 50 mil unidades.
Para o ministro Marcos Pereira o acordo automotivo com a Colômbia é de grande importância para a indústria brasileira. “A Colômbia é um excelente mercado para os veículos fabricados no Brasil, devido à proximidade geográfica. Todas as empresas instaladas no Brasil, que possui a maior indústria automotiva da América do Sul e uma das maiores do mundo, vão ser beneficiadas com o acordo com a Colômbia”, declarou.
O ministro disse ainda que o novo acordo também proporcionará maior agilidade nas tomadas de decisão e vai colaborar para criação de um novo cenário para as relações econômicas e comerciais na região latino-americana.
Intercâmbio Comercial
Em 2016, as exportações brasileiras para a Colômbia cresceram 5,7% em relação ao ano anterior, passando de US$ 2,115 bilhões para US$ 2,235 bilhões. No mesmo período, as importações brasileiras da Colômbia diminuíram 23,7% em relação ao ano anterior. Assim, a balança comercial com a Colômbia resultou em superávit de US$ 1,327 bilhões para o Brasil em 2016. No ano anterior, houve superávit de US$ 926 milhões.
No ano passado, a pauta de exportações brasileiras à Colômbia foi formada, principalmente, por produtos manufaturados (88%). Os principais produtos brasileiros exportados para a Colômbia em 2016 foram: automóveis de passageiros (5,5%); óleos brutos de petróleo (5,5%); polímeros de etileno, propileno e estireno (4,9%); pneumáticos (4,5%); preparações para elaboração de bebidas (3,6%); produtos laminados planos de ferro ou aços (3,5%); veículos de carga (2,7%); medicamentos para medicina humana e veterinária (2,7%); partes e peças para veículos automóveis e tratores (2,3%); motores para veículos automóveis e suas partes (2,1%). Os principais produtos importados pelo Brasil da Colômbia em 2016 foram: hulhas (32%); policloreto de vinila (pvc) (13,3%); polímeros de etileno, propileno e estireno (10,4%); coques e semicoques de hulha,de linhita ou de turfa,etc (10,1%); inseticidas, formicidas, herbicidas e produtos semelhantes (6,5%)
Em 2016, 3.659 empresas brasileiras realizaram exportações à Colômbia , crescimento de 6,6% em relação a 2015 (3.434 empresas). Nas importações também houve crescimento. O número de empresas brasileiras que compraram produtos de empresas colombianas aumentou 2,4% em 2016, passando de 669 para 685 empresas importadoras.
MRE. 21 de julho de 2017. Nota 239. Novo Acordo de Complementação Econômica entre os países signatários do Tratado de Assunção e a Colômbia
O Ministro das Relações Exteriores, Aloysio Nunes Ferreira, e o Ministro da Indústria, Comércio Exterior e Serviços, Marcos Pereira, assinaram hoje, pelo Brasil, um novo acordo econômico-comercial entre os países signatários do Tratado de Assunção (Brasil, Argentina, Paraguai e Uruguai) e a Colômbia. A cerimônia de assinatura ocorreu à margem da Cúpula Presidencial do Mercosul, em Mendoza, Argentina.
O Acordo amplia a liberalização do comércio brasileiro com a Colômbia de 84% para 97% da pauta tarifária, a partir de janeiro de 2018, beneficiando especialmente os setores têxtil, siderúrgico e automotivo. A assinatura do novo acordo com a Colômbia é expressão da disposição do Brasil e dos sócios do Mercosul de diversificar parcerias comerciais, ampliar a integração com a região e intensificar a aproximação com os países da Aliança do Pacífico.
Em 2016, as exportações brasileiras para a Colômbia tiveram crescimento de 6% em relação ao ano anterior, atingindo US$ 2,2 bilhões. Por sua vez, as importações provenientes daquele país foram da ordem de US$ 908 milhões. No primeiro semestre de 2017, o comércio entre o Brasil e a Colômbia aumentou 23% em relação ao mesmo período do ano anterior.
MRE. 21 de julho de 2017. Nota 242. Declaração sobre a situação na República Bolivariana da Venezuela
[Tradução não-oficial]
Os Estados Partes do Mercosul e os Estados Associados do Chile, Colômbia e Guiana, além do México, reiteram sua profunda preocupação pelo agravamento da crise política, social e humanitária na República Bolivariana da Venezuela.
Fazem um chamado urgente ao fim de toda violência e à libertação de todos os presos por razões políticas, instando ao restabelecimento da ordem institucional, à vigência do estado de direito e à separação de poderes, no marco do pleno respeito das garantias constitucionais e dos direitos humanos.
Exortam o governo e a oposição a não levar a cabo qualquer iniciativa que possa dividir ainda mais a sociedade venezuelana ou agravar conflitos institucionais.
Convencidos de que a solução da crise somente poderá ser alcançada por venezuelanos, instam o governo e as forças opositoras da irmã República Bolivariana da Venezuela ao diálogo que permita uma concertação política crível.
Finalmente, os Estados Partes do Mercosul e os Estados Associados do Chile, Colômbia e Guiana, além do México, reiteram sua plena disposição em acompanhar esse processo de diálogo entre venezuelanos da forma como seus atores estimarem mais conveniente.
Mendoza, 21 de julho de 2017
[Versão original em espanhol]
Los Estados Partes del MERCOSUR y los Estados Asociados de Chile, Colombia y Guyana, así como México, reiteran su profunda preocupación por el agravamiento de la crisis política, social y humanitaria en la República Bolivariana de Venezuela.
Hacen un urgente llamado al cese de toda violencia y a la liberación de todos los detenidos por razones políticas, instando al restablecimiento del orden institucional, la vigencia del Estado de derecho y la separación de poderes, en el marco del pleno respeto de las garantías constitucionales y los derechos humanos.
Exhortan al Gobierno y a la oposición a no llevar a cabo ninguna iniciativa que pueda dividir aún más a la sociedad venezolana o agravar conflictos institucionales.
Convencidos que la solución a la crisis sólo podrá ser resuelta por los venezolanos, instan al Gobierno y a las fuerzas opositoras de la hermana República Bolivariana de Venezuela al diálogo, que permita una concertación política creíble.
Finalmente, los Estados Partes del MERCOSUR y los Estados Asociados de Chile, Colombia y Guyana, así como México, reiteran su plena disposición a acompañar ese proceso de diálogo entre venezolanos de la manera en que sus actores estimen más conveniente.
Mendoza, 21 de julio de 2017
MRE. 21 de julho de 2017. Nota 243. Declarações e Comunicado Conjunto da L Cúpula de Chefes de Estado do Mercosul e Estados Associados [Espanhol]
1. DECLARACIÓN ESPECIAL DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR SOBRE LA PESCA ILEGAL, NO DECLARADA Y NO REGLAMENTADA
2. DECLARACIÓN DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR SOBRE SU COMPROMISO CON EL ACUERDO DE PARÍS
3. DECLARACIÓN SOBRE LA AGENDA 2030 PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE
4. DECLARACIÓN SOBRE EL PROYECTO CORREDOR FERROVIARIO BIOCEÁNICO DE INTEGRACIÓN
5. COMUNICADO CONJUNTO DE LOS PRESIDENTES DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR
DECLARACIÓN ESPECIAL DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR SOBRE LA PESCA ILEGAL, NO DECLARADA Y NO REGLAMENTADA
Los Presidentes de los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR coinciden en la necesidad de reforzar y coordinar acciones para hacer frente a la situación de la Pesca Ilegal, No Declarada y No Reglamentada (INDNR) en relación de los Recursos Marinos de nuestra Región, considerando asimismo acciones coordinadas contra la pesca ilegal lacustre y fluvial.
Coinciden en el reconocimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) y su vinculación con la protección de los Recursos Marinos, su sustentabilidad, el impacto ambiental de la desaparición de especies por la acción creciente de este modo de captura y la seguridad alimentaria vinculada a la pesca. En particular, recuerdan que el ODS 14.4 establece que antes del año 2020 se debe “reglamentar eficazmente la explotación pesquera y poner fin a la pesca INDNR y las prácticas de pesca destructivas”, como asimismo afirman la necesidad de implementar el ODS 14.6 para eliminar de aquí a 2020, las subvenciones que contribuyen a la pesca INDNR de los recursos marinos en la Organización Mundial del Comercio, con vistas a la 11ª Conferencia Ministerial que tendrá lugar en Buenos Aires en diciembre de 2017.
Recuerdan que el informe de la FAO relativo a la Cooperación Técnica con Países de nuestra región, que data de noviembre de 2016, da cuenta de que la Pesca INDNR amenaza el bienestar económico de dos millones de personas que dependen de la explotación de los recursos vivos marinos como su medio de subsistencia.
Reconocen que la lucha contra esta forma de captura permite conservar los ecosistemas marinos, garantizando que las generaciones futuras puedan contar con los productos de la pesca para su seguridad alimentaria.
Ratifican que en el marco de la FAO, tanto en el Subcomité de Comercio Pesquero, como en el Comité de Pesca y en la Comisión de Pesca de América Latina y el Caribe, los Estados Partes del MERCOSUR y Estados Asociados se han manifestado en contra de la Pesca INDNR, dando testimonio de sus experiencias y de la necesidad de fortalecer los procedimientos de vigilancia, monitoreo y control, constituyendo estos últimos requisitos imprescindibles de la mejor gestión sostenible de los Recursos Pesqueros.
Manifiestan el compromiso de los Estados Partes del MERCOSUR y los Estados Asociados en reforzar y coordinar acciones contra la Pesca INDNR.
Reiteran la urgencia de fortalecer la cooperación en esta materia, particularmente respecto a los mecanismos de vigilancia, monitoreo y control, y entre las instituciones del sector.
Reconocen que se trata de un objetivo sustancial para las Partes, en su compromiso con la pesca sustentable para la salud del mar y del océano y su preservación para las generaciones futuras.
Mendoza, 21/VII/2017
DECLARACIÓN DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR SOBRE SU COMPROMISO CON EL ACUERDO DE PARÍS
Los Presidentes de los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR, reunidos en la ciudad de Mendoza, Argentina, el día 21 de julio de 2017, en ocasión de la L Reunión Ordinaria del Consejo del Mercado Común (CMC).
Reconocen que el cambio climático es uno de los mayores retos que la humanidad enfrenta en la actualidad, en particular para la región de América Latina y el Caribe por ser altamente vulnerable a los efectos adversos que impone sobre sus poblaciones, economías y ecosistemas.
Toman nota que la ciencia ha entregado evidencias inequívocas acerca del cambio climático y de sus causas antropogénicas, y que sólo una acción colectiva de la comunidad internacional puede dar una respuesta adecuada a esa amenaza apremiante.
Reafirman la urgencia que cobra actualmente la respuesta global contra el cambio climático y, en ese sentido, la importancia de mantener el aumento de la temperatura media mundial muy por debajo de 2 grados centígrados con respecto a los niveles preindustriales; y proseguir los esfuerzos para limitar ese aumento de la temperatura a 1,5 grados centígrados con respecto a los niveles preindustriales, reconociendo que ello reduciría considerablemente los riesgos y efectos del cambio climático.
Subrayan la necesidad de aumentar la capacidad de adaptación a los efectos adversos del cambio climático y promover la resiliencia al clima y un desarrollo con bajas emisiones de gases de efecto invernadero, de un modo que no comprometa la producción de los alimentos.
Hicieron un llamado a situar los flujos financieros en un nivel que conduzca a un desarrollo resiliente al clima y con bajas emisiones de gases de efecto invernadero.
Destacan la importancia del fortalecimiento de las acciones de mitigación y adaptación y la provisión de medios de implementación, basándose en la mejor información científica disponible y, cuando corresponda, en los conocimientos tradicionales, los conocimientos de los pueblos indígenas y los sistemas de conocimientos locales, de acuerdo a los principios de equidad y de responsabilidades comunes pero diferenciadas y respectivas capacidades, a la luz de las diferentes circunstancias nacionales.
Celebran la entrada en vigor del Acuerdo de París, el pasado 4 de noviembre de 2016, así como las ratificaciones de parte de 153 países a la fecha.
Ratifican su firme compromiso con el Acuerdo de París, con la continuidad de los esfuerzos para la implementación de las contribuciones determinadas a nivel nacional y con el proceso preparatorio para la 23ª Conferencia de las Partes de la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre el Cambio Climático con miras a obtener avances concretos en la implementación de dicho Acuerdo.
Reconocen que el Acuerdo de París es irreversible. Instan a todas las Partes de la Convención Marco de Naciones Unidas sobre Cambio Climático (UNFCCC) que implementen los compromisos de sus contribuciones determinadas asumidos en el Acuerdo de París, que establece la progresión y la mayor ambición posible en acciones y apoyo.
Hacen un llamado a todas las Partes de la Convención Marco de Naciones Unidas sobre Cambio Climático que no lo hayan hecho para que aceleren sus procesos internos de ratificación del Acuerdo de París.
DECLARACIÓN SOBRE LA AGENDA 2030 PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE
Los Presidentes de los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR, reunidos en Mendoza el 21 de julio de 2017, en ocasión de la L Reunión Ordinaria del Consejo del Mercado Común, expresaron la importancia de implementar de forma efectiva la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible y sus 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).
Recordaron que dicho compromiso fue asumido por la comunidad internacional en la 70ª Asamblea General de Naciones Unidas del año 2015 y que representa una agenda orientadora para el desarrollo sostenible, abriendo oportunidades para los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR de incrementar la cooperación y el intercambio de experiencias, tomando en consideración los avances en otros mecanismos regionales de integración de los que forman parte.
Reafirmaron que el equilibrio entre la dimensión social, económica y ambiental es fundamental para lograr un desarrollo sostenible, erradicar la pobreza en todas sus formas y dimensiones, incluida la pobreza extrema, y permitir una gestión sostenible y el uso eficiente de los recursos naturales de nuestros países.
Se congratularon por la realización los días 28 y 29 de junio de 2017 en la ciudad de Buenos Aires del Seminario “Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: hacia una cooperación regional”, en cuyo marco se identificaron posibilidades de complementación en el trabajo para la implementación de la Agenda 2030.
Saludaron la próxima celebración del “Seminario Objetivo Desarrollo Sostenible” en Paraguay, el 24 y 25 de julio de 2017, a cargo de la Comisión Interinstitucional para la Implementación, Seguimiento y Monitoreo de los ODS de Paraguay 2030.
Finalmente, expresaron su satisfacción por la presentación de los informes nacionales voluntarios de Estados Partes y Asociados del MERCOSUR en el Foro Político de Alto Nivel sobre Desarrollo Sostenible de las Naciones Unidas del presente año.
DECLARACIÓN SOBRE EL PROYECTO CORREDOR FERROVIARIO BIOCEÁNICO DE INTEGRACIÓN
Los Presidentes de los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR, reunidos en Mendoza el 21 de julio de 2017, en ocasión de la L Reunión Ordinaria del Consejo Mercado Común.
Destacan que el Proyecto Corredor Ferroviario Bioceánico de Integración constituye una iniciativa de interés regional para el MERCOSUR, debido a su articulación y potencial desarrollo con la Hidrovía Paraná – Paraguay.
Consideran la importancia del Proyecto Corredor en la integración física y el desarrollo socio – económico de la región, para coadyuvar en la articulación del Océano Pacífico con el Atlántico a través de una línea ferroviaria que mejorará la logística del comercio exterior entre los Estados Partes y Asociados del MERCOSUR y sus potenciales socios extra zona.
Agradecieron la invitación del Estado Plurinacional de Bolivia para que todas las instancias técnicas se sumen a esta iniciativa.
COMUNICADO CONJUNTO DE LOS PRESIDENTES DE LOS ESTADOS PARTES Y ESTADOS ASOCIADOS DEL MERCOSUR
Los Presidentes de los Estados Partes y Estados Asociados del MERCOSUR, reunidos en la ciudad de Mendoza, República Argentina, el día 21 de julio de 2017.
Resaltaron la importancia de la plena vigencia de las instituciones democráticas, que incluye la separación de los poderes, y de la protección, promoción y respeto irrestricto de los derechos humanos, condiciones esenciales para el proceso de integración regional.
Reafirmaron su compromiso con la profundización de la integración regional para contribuir al desarrollo económico y social, a la mejora de la calidad de vida de nuestros ciudadanos, y a la erradicación del hambre y la pobreza.
Destacaron los avances alcanzados en este período en los distintos foros de la dimensión política, social y ciudadana del MERCOSUR, en particular, entre otros, la aprobación del Plan de Acción 2017/2018 de los Ministros de Desarrollo Social en torno a cuatro ejes temáticos: pobreza y brechas de desigualdad; seguridad alimentaria y nutricional; protección integral de niños y niñas en primera infancia; e inclusión productiva y laboral desde la economía social y solidaria.
Reconocieron la relevancia de la educación como factor de desarrollo económico y social y valoraron el Plan de Acción 2016-2020 del Sector Educativo del MERCOSUR y el establecimiento de la beca de Integración Regional para promover la investigación y estudios de posgrado en materia de integración.
Destacaron la importancia de promover una mayor movilidad e intercambios académicos y el reconocimiento de certificados, títulos y estudios de nivel primario, secundario y superior. Instaron a los Estados Partes y Asociados que aún no hubiesen ratificado el Protocolo de Integración Educativa y Reconocimiento de Certificados, Títulos y Estudios de Nivel Primario/Fundamental/Básico y Medio/ Secundario a hacerlo a la mayor brevedad.
Preocupados por otorgar a los migrantes condiciones de vida dignas, tomaron nota con satisfacción de las recomendaciones contenidas en la “Guía Regional del MERCOSUR para la Identificación y Atención de necesidades especiales de protección de Niños y Niñas Migrantes”, las “Directrices para la Rendición de Cuentas a Niños, Niñas y Adolescentes en el MERCOSUR” y el “Memorando multilateral de entendimiento para el intercambio de documentación para el esclarecimiento de graves violaciones a los derechos humanos”, acordados entre los Estados Partes y Asociados del MERCOSUR.
Resaltaron la suscripción del "Memorando de Entendimiento entre el MERCOSUR y la Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR) en materia de Cooperación Técnica Internacional".
Se congratularon por el avance en materia de género en la región, la aprobación de las Recomendaciones sobre “Equiparación Legal y Portabilidad de la Seguridad Social para Trabajadoras Domésticas Remuneradas”, y sobre “Reconocimiento Regional Mutuo de Medidas de Protección para Mujeres en situación de violencia basada en género”. Asimismo, destacaron la adopción de la Declaración de las Ministras y Altas Autoridades de la Mujer del MERCOSUR, sobre “La Prevención y erradicación de todas las formas de violencia como prioridad regional”.
Reafirmaron la necesidad de promover los derechos económicos, sociales y culturales de los afrodescendientes de la región, así como la implementación de políticas públicas y acciones afirmativas en el marco del Decenio Internacional de los Afrodescendientes 2015-2024, con el ánimo de combatir el racismo, la xenofobia y la discriminación racial en la región.
En el ámbito de las acciones orientadas a combatir la delincuencia organizada en la región y proveer a una mayor seguridad y justicia, destacaron las recomendaciones adoptadas por los Ministros de Justicia, en particular las relativas a buenas prácticas en materia de acceso a la justicia de mujeres migrantes; a la protección de datos personales; a la cooperación internacional en materia de procedimientos civiles y administrativos contra la corrupción; en lo concerniente a mujeres privadas de libertad por delitos relacionados con drogas; y a las personas extranjeras privadas de libertad o bajo régimen alternativo a la privación de libertad en los Estados Partes y Asociados del MERCSOUR.
En el mismo sentido, al comprometerse a reforzar la colaboración y cooperación regional en la lucha contra la delincuencia trasnacional organizada, se congratularon por la actualización del Sistema de Intercambio de Información de Seguridad del MERCOSUR (SISME), que permite el intercambio rápido y seguro de información sobre personas requeridas judicialmente, secuestro de automotores y de armas entre los respectivos órganos de seguridad de los Estados Partes y Asociados del MERCOSUR.
Preocupados por los graves efectos de los desastres naturales en la región, acogieron con beneplácito la creación de la Comisión Técnica de Servicios Hidrometeorológicos, integrada por técnicos de todos los Estados Partes y Asociados del MERCOSUR, para compartir información entre los países y la consiguiente alerta temprana y prevención.
Alentaron a los Ministros y Altas Autoridades en Gestión Integral de Riesgo del MERCOSUR a continuar trabajando coordinadamente en la reducción y prevención de desastres, y en la asistencia humanitaria en la región, conforme a las prioridades establecidas en el Marco de Sendai para la Reducción del Riesgo de Desastres 2015-2030.
Se comprometieron a continuar impulsando la integración fronteriza en todos sus ámbitos: educación, salud, trabajo, seguridad, acceso a la justicia, entre otros, privilegiando las regiones fronterizas como espacio de intercambio cultural, social y económico entre los pueblos.
Vieron con beneplácito la reactivación de las actividades del Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR y el trabajo realizado en la Presidencia Pro Tempore, y celebraron el éxito de la XLIX Reunión Ordinaria de Coordinadores y Alternos, acaecida en la ciudad de Buenos Aires el pasado 21 de junio. Asimismo, renovaron su compromiso con el fortalecimiento de este espacio institucional de vital importancia para la incorporación de la voz de los gobiernos subnacionales y los locales al proceso de integración regional.
Acordaron asimismo avanzar en nuevas perspectivas de cooperación e integración consular entre los Estados Partes y Asociados de MERCOSUR, para facilitar la atención a sus ciudadanos en los ámbitos regional y extra-regional.
Con el propósito de avanzar en estrategias regionales para prevenir, combatir y erradicar la fabricación y el tráfico ilícitos de armas de fuego, municiones, explosivos y otros materiales relacionados, acogieron con beneplácito la extensión del Acuerdo para el intercambio de información en esa materia a todos los Estados Partes y Asociados del MERCOSUR.
Expresaron su grave preocupación ante los desafíos que presentan el problema mundial de las drogas, y la delincuencia transnacional organizada, cuya lucha constituye prioridad regional, y manifestaron su permanente preocupación ante el terrorismo internacional.
Reconocieron la complejidad del Problema Mundial de las Drogas y respaldaron la adopción de un enfoque integral, multidisciplinario, equilibrado, basado en la evidencia científica, con pleno respeto a los derechos humanos y especial consideración a la salud pública. En este sentido, resaltaron la pertinencia de fortalecer espacios de diálogo regional como la Reunión Especializada de Autoridades de Aplicación en Materia de Drogas del MERCOSUR que permitan coordinar posiciones conjuntas, en la medida que sea posible, en los diferentes foros en materia de drogas. Además, instaron a continuar la discusión sobre la Declaración Política y el Plan de Acción sobre el Problema Mundial de las Drogas 2019-2029 y la implementación de la Sesión Especial de la Asamblea General de las Naciones Unidas (UNGASS) sobre Drogas de 2016.
Resaltaron la importancia de preservar y promocionar el patrimonio natural y cultural de la región. En este sentido, acordaron impulsar los circuitos turísticos integrados y saludaron la iniciativa de declarar el Camino de los Jesuitas en Sudamérica como itinerario religioso.
Reafirmaron los términos de la “Declaración de los Presidentes de los Estados Partes del MERCOSUR, de la República de Bolivia y de la República de Chile”, firmada el 25 de junio de 1996, en Potrero de los Funes, República Argentina, denominada “Declaración sobre las Malvinas”, y reiteraron su respaldo a los legítimos derechos de la República Argentina en la disputa de soberanía relativa a la Cuestión de las Islas Malvinas.
Recordaron el interés regional en que la prolongada disputa de soberanía entre la República Argentina y el Reino Unido de Gran Bretaña e Irlanda del Norte sobre las Islas Malvinas, Georgias del Sur, Sandwich del Sur y los espacios marítimos circundantes, alcance cuanto antes una solución, de conformidad con las resoluciones pertinentes de las Naciones Unidas y las declaraciones de la Organización de los Estados Americanos y de otros foros regionales y multilaterales.
Reiteraron su rechazo al desarrollo de actos unilaterales en el área bajo disputa, incompatibles con las resoluciones pertinentes de las Naciones Unidas, poniendo de relieve la vocación de diálogo y la permanente disposición del Gobierno argentino a identificar áreas de trabajo conjunto con el Gobierno del Reino Unido de Gran Bretaña e Irlanda del Norte a fin de generar un clima propicio para la reanudación de las negociaciones sobre soberanía.
Expresaron su reconocimiento y agradecimiento al Señor Presidente de la República Argentina, Ing. Mauricio Macri, al gobierno nacional, al pueblo argentino y a la ciudad de Mendoza por su hospitalidad y por la realización de la L Cumbre de Presidentes del MERCOSUR y Estados Asociados.
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LGCJ.: